Etyka w biznesie – co warto wiedzieć?

Dobry biznes polega na maksymalizacji dochodów oraz ograniczeniu kosztów. To jednak nie wszystko. Etyka w biznesie to działanie, w którym znaczenie ma odpowiedzialne podejmowanie decyzji. Ważne jest uczciwe postępowanie z klientami, kontrahentami, pracownikami oraz konkurencją.

Podstawowe wartości

Etyka w biznesie ma coraz większe znaczenie. Dotyczy postępowania z kontrahentami, klientami oraz pracownikami. Należy również pamiętać, że ważne jest uczciwe podejście do konkurencji, która występuje w każdej branży.

Etyka w biznesie oznacza umiejętność przyznania się do popełnionych błędów. Jeśli w wyniku działań przedsiębiorstwa powstała szkoda należy wziąć za nią odpowiedzialność. Przyznać się do błędu i naprawić powstałe szkody.

Kolejnym bardzo ważnym elementem etyki w biznesie jest podejście do pracowników. Właściciele korporacji, jak i niewielkich biznesów powinni zdawać sobie sprawę z tego, że to właśnie pracownik jest największą wartością w przedsiębiorstwie.

Warto pamiętać, że zadowolony pracownik nie tylko lubi swoją pracę, ale przede wszystkim ceni przedsiębiorstwo, w którym pracuje. Staje się lojalnym i wydajnym pracownikiem. Pracownik, który jest szanowany w miejscu pracy jest lojalny. Pracodawca może liczyć na zachowanie tajemnicy służbowej oraz poufność danych firmy.

Dyskryminacja w firmie jest jednym z najbardziej rażących wykroczeń. Bez względu na wiek, płeć, wyznanie, przekonania polityczne czy narodowość wszyscy powinni być traktowani tak samo. Jest to obowiązek pracodawcy. Pracownik ma prawo liczyć, że jego prywatne sprawy nie będą miały wpływu na traktowanie go w miejscu pracy. Nie będzie miało to wpływu na wynagrodzenie czy możliwość otrzymania awansu.

Firma jako element całości

Właściciel biznesu, jak i pracownicy muszą mieć świadomość, że firma nie jest oderwanym bytem, który funkcjonuje samodzielnie. Etyka w biznesie dotyczy nie tylko postępowania wewnątrz firmy, ale również na zewnątrz.

Przedsiębiorca powinien mieć na uwadze środowisko naturalne. Działania wbrew naturze są nie tylko krótkowzroczne, ale bardzo nieetyczne. Należy pamiętać, że środowisko naturalne ma służyć całemu społeczeństwu. Nikt nie ma prawa traktować go jako swojej własności, której jest jedynym użytkownikiem.

Niezależnie od tego, jakie są koszty dbania o środowisko naturalne, należy pamiętać, że poniesione wydatki to dobro wyższe, z którego będziemy korzystać teraz, jak i w przyszłości kolejne pokolenia.

Przedsiębiorstwo powinno również dbać o kontakty z innymi przedsiębiorstwami. Chcąc, by były one poprawne należy dbać o uczciwość w prowadzeniu biznesu. Składanie nierzetelnych ofert czy posługiwanie się nieuczciwa reklamą jest pierwszym krokiem do utraty zaufania kontrahentów.

Etyka w biznesie przynosi długotrwałe korzyści. Warto pamiętać, że nieuczciwe postępowanie nie sprzyja budowaniu długotrwałych relacji biznesowych. Zaufanie, rzetelność oraz uczciwość to podstawa kontaktów między firmami. Relacje zbudowane na takich podstawach będą trwałe i przyniosą korzyści każdej ze stron. Jest to sposób na stworzenie bazy klientów oraz kontrahentów, która będzie z nami przez lata. Dzięki temu działania firmy będą stabilne, a trudne okresy w gospodarce łatwiej będzie przetrwać mając stałych kontrahentów.

Etyka w biznesie jest coraz ważniejsza. Wszelkie nieuczciwe praktyki powinny być nagłaśniane i piętnowane. Dzięki takiej postawie przedsiębiorców z czasem będzie możliwość wykluczenia z rynku tych firm, które nie są zainteresowane uczciwą konkurencją. Jest to metoda na stworzenie modelu biznesu, który będzie atrakcyjny dla klientów, kontrahentów oraz pracowników.

Redakcja supertarg.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *